28 mars, 2024

Ur senaste numret

En krokig men rolig väg till odlingen

Gårdsarbete, fastighetsskötsel, gårdsarbete, fastighetsskötsel och odling. Ungefär så har visionären Patrik Anderssons karriärsresa sett ut, där ”ja” varit den ständiga följeslagaren som tagit honom ut på äventyr längs otippade och roliga vägar.

När Patrik Andersson berättar om sitt yrkesliv förefaller det otroligt att han slutligen landat i ­Tomatens hus i Landskrona. Vägen dit har varit allt annat än spikrakt målinriktad.

– Jag har halkat runt på olika bananskal hela vägen. När jag stött på något roligt har jag tackat ja och kört på, säger Patrik.

Han växte upp i anslutning till en gård i sydskånska Gessie, men familjen Andersson var enbart bosatta där och föräldrarna arbetade med annat. När Patrik kom upp i tonåren började han däremot helg- och sommarjobba på gården, vid sidan av skolan, med att bunta gräslök och rensa dill. Under gymnasieåren fick han också extrajobb på en annan gård, där han tvättade knippmorötter och buntlök.

– Allra mest var jag glad åt att få tjäna mina pengar. Lönen var på ackord, så det gällde att arbeta på snabbt för att få en bra lön, minns Patrik.

Läs mer i tidningen…

Som prenumerant kan du även läsa äldre nummer i vårt digitala arkiv.

Ur senaste numret

Tulpaner satte tonen på NK

I ett unikt samarbete mellan Nordiska kompaniet i Stockholm, Karl Fredrik Gustafsson och de svenska tulpanodlarna genom Blomsterfrämjandet flyttade svenska tulpaner under några intensiva dagar i mars in i det anrika varuhuset.

NK:s skyltningar är legendariska och även om julskyltningen oftast får mest uppmärksamhet är skyltningen inför våren likväl spektakulär. Svenska tulpaner flyttade in i tre av skyltfönstren samt även på entrétorget och flera olika ställen i varuhuset under tio dagar i mars.

Det hela börjande som en idé inom tulpankampanjen att göra något roligt tillsammans med Karl Fredrik Gustafsson, som med sin medverkan i TV4 med mera blivit en av Sveriges trädgårdspersonligheter. I fokus var att lyfta svenska tulpaner och efter hand utvecklades det till att inkludera ett helt batteri av aktiviteter.

När Blomsterfrämjandet kontaktade NK var de öppna för samarbete och bidrog sedan med både idéer och värdefull input. Karl Fredrik stod för design och Amanda Alverbäck från Alverbäcks blommor ordnade med tulpaner i vårens trendiga färgpalett. Två skyltfönster fylldes av tulpaner direkt från odlingen tillsammans med utvald design från NK.

Läs mer i tidningen…

Som prenumerant kan du även läsa äldre nummer i vårt digitala arkiv.

Viola nr 3 2024

Framsida av Viola nr 3 2024
TEMA Teknik & Frukt och bär

Ledaren

Ledaren
Nästa nummer ute 26 april

Arkiv

Besök oss på

Viola Butik nr 1 2024

Framsida av Viola Butik nr 1 2024