
För att lyfta fram intresset för konsumenter att använda penséer mer har en ny kampanj sett dagens ljus
– Årets Pensé som ska lanseras inför varje års säsongsstart. Först ut blev Viola x wittrockiana ’Peach Shades’, en storblommig pensé med blommor som kan bli mellan 40 och 60 millimeter i diameter.
Juryn bestående av Anette Ekstrand, SydGrönt, Maja Holm och Patrik Vilsmyr, Mäster Grön samt odlaren Johan Seger motiverar valet av Årets Pensé så här:
”Vi ser ’Peach Shades’ som en ikon för 2020-talets estetik. Som en spegelbild av vår tid och rådande färgtrender är ’Peach Shades’ inte bara en pensé, utan ett artwork i blomsterform. Dess varma och jordnära nyanser bär med sig en känsla av skönhet, elegans och modernitet vilket framgent blir en sann avbild av detta decennium.”
SydGrönt Ekonomisk Förening äger och driver projektet. Årets Pensé odlas av föreningens medlemmar och lyfts fram under Mäster Gröns varumärke. Målsättningen med kampanjen är att ”inspirera konsumenter till att våga slösa med Penséer. Kunskapen om deras tolerans mot låga temperaturer och trivsel i alla lägen skall bli väl kända.”
Första året är en lite av en mjukstart och SydGrönt konstaterar att deras kunder bokat volymer av produkten utan vetskap om kampanjen. Därför räknar de med att det ska finnas god tillgång för konsument, även om de inte fått tillräckliga volymer med småplantor för att förse spotmarknaden med färdigvara.
Källa: SydGrönt, Mäster Grön