Branschgemensam manifestation

04.04.2018

Under Nordiska Trädgårdar i vecka 12 lanserades kampanjen – Stora Planteringsveckan som ska arrangeras första lördagen i september fram till kommande helg. Aktiviteten är tänkt att vara en upptakt till hösten i trädgårdsbutiken och förhoppningen är att effekten ska hålla i sig hela höstsäsongen genom att Stora Planteringsveckan ska bli ett inspirations- och kunskapslyft för trädgårdskonsumenterna där landets trädgårdsbutiker är ansvariga värdar och arrangörer. Det kan gärna vara kampanjer, men inte med fokus på rea eftersom detta signalerar att planteringssäsongen är slut och att växterna är av sämre kvalitet under hösten. I själva verket är kvaliteten på plantskoleväxter allra bäst på hösten, vilket motiverar att kampanjen ligger just då.

Bakom veckan står det nystartade branschrådet där kedjor och fristående butiker inom svensk trädgårdsdetaljhandel samarbetar med svensk plantskoleproduktion och prydnadsväxtproduktion för att lyfta trädgård, mot konsument, i förhållande till andra branscher samt öka andelen svenskproducerade växter i butik.

Nu hoppas de att så många garden center och butiker som möjligt ansluter sig. Blomsterlandet och BoGrönt är redan klara och fler är på gång att ansluta sig.

– Stora Planteringsveckan har förutsättningar att bli en riktigt bra grej, som jag ser det. "Alla" - både de stora kedjorna och enskilda butiker tycker att upplägget är mycket intressant och många har länge längtat efter att något sådant här skulle hända, säger Berit Haggren, projektledare för Stora Planteringsveckan.

Ann Richardsson

Please reload

Senaste inlägg

Stadsbruk får inkubator

12.06.2017

1/10
Please reload

Senaste nytt
Please reload

Arkiv
Please reload

Sök i taggar