
lennart@viola.se
Färskpotatispremiär som tänder hoppet
Vårsolen strålar över rapsfält som precis börjat blomma, på flera fält runtomkring oss ligger den en gång vita väven som ett vårsmutsigt snötäcke och från Skälderviken kommer en lagom tempererad vårbris. Det är färskpotatispremiär. Svensk Potatis har bjudit in odlare, grossister, representanter för handeln, media och så en och annan alldeles levande konsument.
AnnaKarin Hamilton, vd för Svensk Potatis, hälsar välkommen och berättar att i år blir det ingen auktion på de första lådorna, utan sex representanter för handel och storhushåll får tio kilo var att handskas med efter eget skön.
Det var ett smart drag. Det visade sig nämligen att förutom det genomslag som själva premiären fick med spridning på sociala medier och som inslag i prime time tablå-tv hjälpte även mottagarna av potatisen till med att sprida budskapet om att det nu var dags för svenska primörer. Bland annat auktionerade Ica Maxi ut sina lådor till högstbjudande och skänkte intäkten till Stiftelsen Majblomman, medan Coop serverade nypotatis till barn på förskola – båda med uppmärksamhet i media. På så sätt fick den svenska färskpotatisen sex goda ambassadörer i stället för bara en.
Svensk potatisodling behöver verkligen den här sortens goda nyheter och evenemang som lyfter. Efter en höst med hyfsat goda priser gick luften ur med en sänkning i stället för höjning i slutet av lagringsperioden. Oro för ökade kostnader och en marknad som ibland uppför sig minst av allt moget har gjort att en redan svårt prövad odling av matpotatis är på god väg att bli ännu mindre. Till den här säsongen uppskattas odlingen minska med cirka 1000 hektar, vilket motsvarar i volym närmare tio procent av den svenska skörden.
Ett problem är ryckigheten och oförutsägbarheten på priset. Handeln pressar odlare och främst odlare som också packar, till beslut som kanske verkar kloka i det korta perspektivet, men på sikt missgynnar både den enskilda odlaren och hela odlarkåren. Sänkta priser innebär bara att pengar försvinner ur värdekedjan, både för odlare och handel.
Vid den inventering som Viola Potatis presenterade i början av året låg priset för gul fast potatis på 15,28 kronor i snitt i lösvikt och trenden för de senaste åren var tydligt stigande. Idag ligger butikspriset i motsvarande butiker på 14,90, en något överraskande sänkning. Medan de flesta andra grönsaker –till vilka Svensk Dagligvaruhandel inte räknar potatisen – har stigit rejält under våren förväntas alltså potatisen ligga kvar och spela död. En ringa tröst för odlarna kan då kanske vara att ha bidragit till att lindra bristen i hushållskassan hos alla ensamstående mödrar.
Det är ännu inga större volymer av svensk färskpotatis som när detta skrivs nått butikerna, utan den som vill prova årets skörd har fått leta upp någon välsorterad gårdsbutik. Där har priset i första rundan legat runt 150 kronor per kilo. Det ger viss fallhöjd, något som kan behövas med tanke på hur handeln kommer att agera fram till midsommar, då färskpotatisen helst ska vara gratis.
Och eftersom vi fick möjlighet att provsmaka de första knölarna i samband med upptagningen kan jag besvara frågan om årets skörd håller måttet: Jodå, den går an.
Som prenumerant har du fri tillgång till alla utgåvor i digital form sedan 2016. Till arkivet!